Henrik Frenkel är journalist och publisher inom ett flertal medieområden. Han har bl a varit chefredaktör på Veckans affärer, chef för Aktuellt på Sveriges Television och grundare av tidningen Chef. Han är idag styrelseproffs, och bl a ordförande för Judisk Krönika.
Session: Varumärket jude
Vad är det första man tänker på när man hör ordet “jude”? Antisemitism? Förintelsen? Offer? Israel? Eller humor som Woody Allen, glamour som Sarah Jessica Parker, turism i trendiga Tel Aviv och kunskap och vetgirighet genom alla judiska nobelpristagare genom åren? Laddningen i begreppet jude ägs alltid av betraktarna, men kan vi judar själva påverka synen på själva begreppet “jude”? Om det känsliga ämnet ska vi försöka samtala med tre judiska personligheter inom reklam, media och näringsliv.
Session 2: Det judiska arvet
Ett samtal om det judiska arvets betydelse med två av Sveriges mest inflytelserika män i det mediala landskapet; Peter Hjörne, politisk chefredaktör för Göteborgs-Posten och huvudägare i mediekoncernen Stampen AB och Henrik Frenkel, journalist, f.d. chef för Aktuellt på Sveriges Television och grundare av tidningen Chef. Hur ser de på sin judiska bakgrund? När gör det judiska arvet sig påmint i det professionella livet? Vad händer då med identiteten?